میزان سن زدگی گندم در آذربایجان غربی بیش از ۹۰ درصد کاهش یافت
نوشته شده توسط : ادمین

میزان سن زدگی گندم در آذربایجان غربی بیش از ۹۰ درصد کاهش یافت

 

شرکت سمپاشی

نصیرنیوز

اکبر کرامتی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دیده بانی پاییزه و زمستانه در مزارع گندم به صورت مستمر در راستای کنترل افات انجام شده و برای این دیده بانی مستمر می توان از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و بخش خصوصی و شرکت های مجاز سمپاشی و دفع […]

 

اکبر کرامتی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دیده بانی پاییزه و زمستانه در مزارع گندم به صورت مستمر در راستای کنترل افات انجام شده و برای این دیده بانی مستمر می توان از ظرفیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و بخش خصوصی و شرکت های مجاز سمپاشی و دفع آفات نباتی با استفاده از اعطای تسهیلات کم بهره استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در سال زراعی گذشته میزان سمپاشی بر علیه آفت سن در بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از مزارع غلات استان انجام شد که پیش بینی می شود این میزان در سال زراعی جاری به بیش از ۱۸۰ هزار هکتار برسد.

کرامتی افزود: در سال زراعی گذشته (۱۳۹۹-۱۴۰۰) در مجموع در سطح ۱۵۰ هزار و ۹۰۴ هکتار علیه سن غلات مبارزه انجام گرفت که مبارزه با سن مادری در سطح ۶۷ هزار و ۱۸۳ هکتار و مبارزه با پوره سن در سطح ۸۳ هزار ۷۲۱ هکتار بود.

وی گفت: علاوه بر آفت همگانی سن غلات در سال زراعی گذشته در سطح سه هزار و ۲۵۱ هکتار عملیات مبارزه با آفت ملخ نیز انجام شد.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: با پروب برداری از ۲۸ هزار هکتار و با تامین ۱۸ هزار و ۹۰۰ کیلوگرم طعمه مسموم، در سطح ۹ هزار و ۸۴۷ هکتار نیز با جوندگان مضر در استان مبارزه شده است که آفات ملخ و جوندگان از آفات عمومی محسوب می شوند .

وی ادامه داد : در همه مراحل عملیات، رعایت اصول مبارزه و اصول سمپاشی ضروری بوده و استفاده از سموم توصیه شده سازمان حفظ نباتات برابر دستور العمل های ارسالی الزامی است تا علاوه بر کسب نتایج مطلوب، مسائل بهداشتی و زیست محیطی نیز رعایت شود.

 

وی یکی از سیاست‌های کلی سازمان را افزایش عملکرد با بسترسازی برای اصلاح الگوی کشت و توسعه پایدار گندم بیان کرد و گفت: این سیاست‌ها با توسعه روش‌هایی مانند رعایت تناوب زراعی، کشت مستقیم با استفاده از بذور اصلاح شده و نیز رعایت زمان کشت به همراه مبارزه با آفات و بیماری‌ها محقق می‌شود.

 

کرامتی با اشاره به اینکه قیمت پایه خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۵۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم اعلام شده بود، اضافه کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به قیمت ۷۵ هزار ریال که در سال زراعی جاری آغاز شده، بهترین مشوق برای گندم کاران بوده و ضمن اثرگذاری در افزایش بهره وری، پشتیبانی عملی از تولید نیز محسوب می شود.

 

در سال زراعی گذشته، تولید ۶.۸ میلیون تن محصول کشاورزی در استان پیش بینی شده بود اما به دلیل شرایط خشکسالی به وجود امده و تغییر اقلیم و سایر عوامل زیست محیطی، تولید ۶.۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی محقق شد.

 





:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








cache01last1670332450